Kącik logopedyczny
Szanowni Rodzice !!!
„Uczyniwszy na wieki wybór,
w każdej chwili wybierać muszę”
pisze Jerzy Libert.
Nazywam się Renata Prok i moim wyborem zawodowym, już ponad 20 lat, jest terapia mowy.
Państwo również macie nieoceniony wpływ na rozwój swoich pociech, także rozwój ich mowy. Poniżej przekazuję informacje z zakresu profilaktyki logopedycznej oraz ćwiczenia ( w formie plakatu), które każdy rodzic może wykorzystywać dla harmonijnego przebiegu rozwoju mowy u dziecka. Powodzenia!!!
Profilaktyka logopedyczna
- 1. Zapobieganie wadom wymowy.
Zalecenia, które warto stosować, aby zapobiegać zaburzeniom wymowy to:
- Mówienie do dziecka w sposób wyraźny, z dbałością o staranną dykcję, czytanie mu, granie z nim w różne zabawy językowe.
- Zadbanie, by dziecko miało różne okazje do ćwiczeń aparatu mowy – zabawy w robienie różnych ”szalonych” min przed lustrem – gimnastykowanie buzi i języka.
- Dbanie o sprawność języka, warg dziecka – także przyuczanie go do tzw. dorosłego sposobu gryzienia, żucia i połykania.
- Zadbanie o zdrowe uzębienie i prawidłowy zgryz dziecka – w razie wątpliwości należy skonsultować się ze stomatologiem lub/i ortodontą.
- Zwrócenie uwagi na to , w jaki sposób dziecko oddycha, jeśli ma nawyk oddychania przez usta – należy skonsultować się z lekarzem laryngologiem.
- Zaobserwowanie, w jaki sposób dziecko reaguje na dźwięki – w razie wątpliwości wskazane jest skorzystanie z konsultacji audiologicznej (badanie słuchu).
- 2. Zapobieganie zaburzeniom płynności mowy we wczesnym dzieciństwie.
Wiele małych dzieci przechodzi przez okres, kiedy mają problemy z płynnym mówieniem. Zjawisko to ustępuje zazwyczaj samoistnie. U niektórych dzieci jednak utrzymuje się lub nawet przybiera na sile – nie jest to wówczas zjawisko fizjologicznego rozwoju.
Objawy jąkania, które warto skonsultować z logopedą to:
>wielokrotne powtarzanie dźwięków lub sylab na początku słów, np. „ba-ba-ba-babcia”
>Zablokowanie na starcie mowy, np.”….b!alon”
>Przeciąganie dźwięków, np.”ssssamochód”
>dodatkowe nienaturalne ruchy ciała w obrębie twarzy, szyi, ramion (tzw. współruchy, np. mrużenie oczu, napinanie mięśni twarzy),
>zdenerwowanie i niepokój dziecka lub uświadomienie sobie przez nie, że coś z jego mową jest nie w porządku.
Najprostsze sposoby na wspieranie dziecka, kiedy ma problemy z utrzymaniem płynności mowy to:
- Dawanie mu czasu na mówienie, nie ponaglanie go, nie przerywanie mu, nie poprawianie jego niepłynnych wypowiedzi.
- Zadbanie, by dziecko miało uregulowany, w miarę możliwości, spokojny tryb życia.
Najważniejsze sposoby zapobiegania rozwinięciu się zaburzeń płynności mowy to:
- Osoby dorosłe – z najbliższego otoczenia dziecka powinny promować zasady dobrej komunikacji (mówić do dziecka odpowiednio głośno i wyraźnie, utrzymywać kontakt wzrokowy, nie przerywać sobie nawzajem, nie mówić jednocześnie)
- Należy okazywać dziecku cierpliwość i wyrozumiałość.
- Nie należy wywierać presji na dziecko, należy unikać komentowania sposobu, w jaki dziecko się wypowiada.
3. Zapobieganie zaburzeniom w opanowaniu języka.
Zaburzenia języka przejawiają się: problemami ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, poprawnym budowaniem słów i zdań, małym zasobem słownictwa, trudnościami związanymi ze znalezieniem odpowiednich słów, nieumiejętnością prowadzenia rozmowy, nieumiejętnością dopasowania własnej wypowiedzi do adresata lub określonej sytuacji, nierzadko problemami z czytaniem i pisaniem.
Sposoby zapobiegania zaburzeniom językowym u dzieci:
- Rozmawianie z dzieckiem, opowiadanie i czytanie mu.
- Nabywanie przez rodziców i opiekunów wiedzy na temat procesu rozwoju mowy i języka.
- Higieniczny tryb życia kobiet w ciąży.
- Obserwacja, a w razie wątpliwości kontrola słuchu dziecka.
Okoliczności sprzyjające występowaniu zaburzeń w rozwoju mowy u dzieci
Zaburzenia rozwoju mowy u dziecka mogą wystąpić, gdy:
- W okresie ciąży matka przechodziła jakąś infekcję(np. różyczka, grypa, choroby odzwierzęce), zatrucie ciążowe lub inne, przyjmowała leki, doznała urazu mechanicznego lub psychicznego.
- Poród przebiegał z powikłaniami.
- Ciąża była przenoszona lub dziecko urodziło się przed czasem – dystroficzne.
- Któreś z rodziców lub dziecko jest dziedzicznie obciążone np. kiłą, głuchotą, zaburzeniami mowy, chorobą psychiczną.
- Dziecko urodziło się ze zniekształceniami w obrębie głowy tj. twarzy, uszu, warg, języka, podniebienia, nosogardzieli.
- W okresie poporodowym dziecko przechodziło stany zapalne z wysoką temperaturą, często przyjmowało leki, długo przebywało w szpitalu.
- Dziecko jest zaniedbane środowiskowo.
Jak stymulować rozwój mowy dziecka...
Zapobieganie oddychaniu przez usta
Doskonalenie słuchu fonematycznego