• Kontrast:
  • Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
Witamy na stronie placówki

Kartka z kalendarza

Kontakt

59-300, Lubin
ul. Elizy Orzeszkowej 11
e-mail: pm5@ok.um.lubin.pl

 

Kącik logopedyczny

 

 

Szanowni Rodzice !!!

„Uczyniwszy na wieki wybór,

w każdej chwili wybierać muszę”

pisze Jerzy Libert.

 

Nazywam się Renata Prok i moim wyborem zawodowym,  już ponad 20 lat,  jest terapia mowy.

 

Państwo również macie nieoceniony wpływ na rozwój swoich pociech, także rozwój ich mowy. Poniżej przekazuję informacje z zakresu profilaktyki logopedycznej oraz  ćwiczenia ( w formie plakatu), które każdy rodzic może wykorzystywać dla harmonijnego przebiegu rozwoju mowy u dziecka. Powodzenia!!!

 

Profilaktyka logopedyczna

  1. 1.      Zapobieganie wadom wymowy.

Zalecenia, które warto stosować, aby zapobiegać zaburzeniom wymowy to:

  1. Mówienie do dziecka w sposób wyraźny, z dbałością o staranną dykcję, czytanie mu, granie z nim w różne zabawy językowe.
  2. Zadbanie, by dziecko miało różne okazje do ćwiczeń aparatu mowy – zabawy w robienie różnych ”szalonych” min przed lustrem – gimnastykowanie buzi i języka.
  3. Dbanie o sprawność języka, warg dziecka – także przyuczanie go do tzw. dorosłego sposobu gryzienia, żucia i połykania.
  4. Zadbanie o zdrowe uzębienie i prawidłowy zgryz dziecka – w razie wątpliwości  należy skonsultować się ze stomatologiem lub/i ortodontą.
  5. Zwrócenie uwagi na to , w jaki sposób dziecko oddycha, jeśli ma nawyk oddychania przez usta – należy skonsultować się z lekarzem laryngologiem.
  6. Zaobserwowanie, w jaki sposób dziecko reaguje na dźwięki – w razie wątpliwości wskazane jest skorzystanie z konsultacji audiologicznej (badanie słuchu).

 

  1. 2.      Zapobieganie zaburzeniom płynności mowy we wczesnym dzieciństwie.

Wiele małych dzieci przechodzi przez okres, kiedy mają problemy z płynnym mówieniem. Zjawisko to ustępuje zazwyczaj samoistnie. U niektórych dzieci jednak utrzymuje się lub nawet przybiera na sile – nie jest to wówczas zjawisko fizjologicznego rozwoju.

 

Objawy jąkania, które warto skonsultować z logopedą to:

>wielokrotne powtarzanie dźwięków lub sylab na początku słów, np. „ba-ba-ba-babcia”

>Zablokowanie na starcie mowy, np.”….b!alon”

>Przeciąganie dźwięków, np.”ssssamochód”

>dodatkowe nienaturalne ruchy ciała w obrębie twarzy, szyi, ramion (tzw. współruchy, np. mrużenie oczu, napinanie mięśni twarzy),

>zdenerwowanie i niepokój dziecka lub uświadomienie sobie przez nie, że coś z jego mową jest nie w porządku.

 Najprostsze sposoby na wspieranie dziecka, kiedy ma problemy z utrzymaniem płynności mowy to:

  1. Dawanie mu czasu na mówienie, nie ponaglanie go, nie przerywanie mu, nie poprawianie jego niepłynnych wypowiedzi.
  2. Zadbanie, by dziecko miało uregulowany, w miarę możliwości, spokojny tryb życia.

Najważniejsze sposoby zapobiegania rozwinięciu się zaburzeń płynności mowy to:

  1. Osoby dorosłe – z najbliższego otoczenia dziecka powinny promować zasady dobrej komunikacji (mówić do dziecka odpowiednio głośno i wyraźnie, utrzymywać kontakt wzrokowy, nie przerywać sobie nawzajem, nie mówić jednocześnie)
  2. Należy okazywać dziecku cierpliwość i wyrozumiałość.
  3. Nie należy wywierać presji  na dziecko, należy unikać komentowania sposobu, w jaki dziecko się wypowiada.

 

3. Zapobieganie zaburzeniom w opanowaniu języka.

Zaburzenia języka przejawiają się: problemami ze zrozumieniem wypowiedzi innych osób, poprawnym budowaniem słów i zdań, małym zasobem słownictwa, trudnościami  związanymi ze znalezieniem odpowiednich słów, nieumiejętnością prowadzenia rozmowy, nieumiejętnością dopasowania własnej wypowiedzi do adresata lub określonej sytuacji, nierzadko problemami z czytaniem i pisaniem.

Sposoby zapobiegania zaburzeniom językowym u dzieci:

  1. Rozmawianie z dzieckiem, opowiadanie i czytanie mu.
  2. Nabywanie przez rodziców i opiekunów wiedzy na temat procesu rozwoju mowy i języka.
  3. Higieniczny tryb życia kobiet w ciąży.
  4. Obserwacja, a w razie wątpliwości kontrola słuchu dziecka.

 

Okoliczności sprzyjające występowaniu zaburzeń w rozwoju mowy u dzieci

Zaburzenia rozwoju mowy u dziecka mogą wystąpić, gdy:

  1. W okresie ciąży matka przechodziła jakąś infekcję(np. różyczka, grypa, choroby odzwierzęce), zatrucie ciążowe lub inne, przyjmowała leki, doznała urazu mechanicznego lub psychicznego.
  2. Poród przebiegał z powikłaniami.
  3. Ciąża była przenoszona lub dziecko urodziło się przed czasem – dystroficzne.
  4. Któreś z rodziców lub dziecko jest dziedzicznie obciążone np. kiłą, głuchotą, zaburzeniami mowy, chorobą psychiczną.
  5. Dziecko urodziło się ze zniekształceniami w obrębie głowy tj. twarzy, uszu, warg, języka, podniebienia, nosogardzieli.
  6. W okresie poporodowym dziecko przechodziło stany zapalne z wysoką temperaturą, często przyjmowało leki, długo przebywało w szpitalu.
  7. Dziecko jest zaniedbane środowiskowo.

 

 

Jak stymulować rozwój mowy dziecka...

Wierszyk artykulacyjny

Ćwiczenia czynne warg

Zapobieganie oddychaniu przez usta

Doskonalenie słuchu fonematycznego

Świat wirtualny a nadpobudliwość

Problemy ze sluchem

Ćwiczenia